Teacher Training in Lithuania: Characteristics and Tendencies of its Strategy and Policies
(Pregătirea profesorilor în Lituania: caracteristicile şi tendinţele strategiilor şi politicilor)
Vol. LXI • No. 2/2009
Dalia Kiliuviene*, Laimute Servaite**
Klaipeda University, S.Neries 5, LT-92227, H. Manto 84, LT-92256 Klaipeda, Lithuania
e-mail*: dalia_kiliuviene@omni.lt.
e-mail**: laimute.servaite@ku.lt.
Keywords teacher training, strategy and policies, competences.
Abstract
In Lithuania, teachers are trained after two models: in universities, after the parallel and /or consecutive model, and in non-university higher educational institutions, after the consecutive one. Graduates of nonteacher training higher schools, on completing undergraduate studies and acquiring a diploma of higher education, can continue their studies and obtain a certificate of teacher's professional qualification. The new teacher training programmes are oriented not towards traditional operational professional activity – related competences, but rather towards academic competences, characterised by the ability of prospective pedagogues to solve problems, to change themeselves and to change others, etc. Other relevant competences are oriented towards an open dialogue, the striving for a consensus, an ability to take a critical view of one‘s own learning and to assess the strengths and weaknesses of learning, as well as the search for opportunities to improve the learning activities.
Rezumat
În Lituania, cadrele didactice sunt pregătite după două modele: în universităţi, după modelul paralel sau consecutiv şi în instituţiile de învăţământ superior non-universitare după modelul consecutiv. Absolvenţii şcolilor fără profil pedagogic, după finalizarea studiilor şi obţinerea unei diplome, pot să-şi continue studiile şi să obţină un certificat de calificare profesională ca profesor. Noile programe de pregătire a personalului didactic nu sunt orientate către competenţe profesionale operaţionale tradiţionale, legate de activitate, ci către competenţe academice, caracterizate de abilitatea viitorilor pedagogi de a rezolva probleme, de a se schimba pe sine şi pe ceilalţi, de a analiza procesul de învăţare şi alte activităţi etc. Alte competenţe relevante sunt orientate spre un dialog deschis, încercarea de a ajunge la un consens, abilitatea de a analiza critic procesul de învăţare al altor persoane pentru a evalua punctele tari şi punctele slabe ale acestuia.