What does the impact of policy on curriculum development mean?
(Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Bdul Carol I, nr. 11, Iaşi e-mail: carmencretu@rdslink.ro)
Vol LIX • No. 1/2007
Carmen Creţu
Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Bdul Carol I, nr. 11, Iaşi
e-mail: carmencretu@rdslink.ro
Keywords curriculum, curriculum policy, policies of education, curiculum change and stability, analysis
of curriculum policy, globalization of education, global curriculum
Abstract
The school is less interested in the aspects of the influence of policy upon the implementation of curriculum.
The teachers and the teacher trainers are especially engaged in the aspects of curriculum institutionalization:
normative personnel, specific designing and implementing methodology, the monitoring and the evaluation.
The discussion about curricular policies, which generates the change, is moreover focused on the
politological and sociological fields and is only diffusely approached from a pedagogical point of view. This
situation was developed especially in the 70`s, by the taylorist traditionalist tendency, that asserts the
political neutrality of the school curricula. The reconceptualist tradition, which has been developed in the
past three decades, insists upon a new understanding of the curriculum, including the school one. Between
these two coexistent aspects, there are often cleavages of meanings.
Rezumat
Instituţia şcolară a fost, în general, mai puţin interesată de aspectul influenţei politicului asupra
implementării curriculum-ului. Ceea ce interesează în mod special pe profesori şi pe formatorii de profesori
se centrează asupra aspectelor de instituţionalizare a curriculum-ului: cadrele normative, metodologiile
specifice de proiectare şi de implementare, monitorizarea şi evaluarea. Discuţia despre politicile curriculare,
generatoare de schimbare, este plasată mai mult pe tărâmurile politologic şi sociologic, şi foarte puţin
specializat, doar difuz, este abordată în planul pedagogic. Această stare de fapt a fost dezvoltată, în special
în anii '70, de tradiţia tradiţionalist tayloristă, care aserta neutralitatea politică a curricula şcolare. Tradiţia
reconceptualistă, ce se afirmă în ultimele trei decenii, insistă asupra unei noi înţelegeri a curriculum-ului,
inclusiv al celui şcolar. Adesea, între cele două orientări, coexistente, se instituie clivaje de semnificaţii sau
distanţări. Articolul de faţă prezintă, din perspectiva analistului de politici curriculare, principalele aspecte
ale impactului politicii educaţionale asupra dezvoltării curriculumului.