Considerations on Creativity Motivation
(Considera?ii privind motiva?ia creativita?ii)
Vol. LXII • No. 2/2010
Tiberiu-Octavian Cujbã
Universitatea "Stefan cel Mare", Suceava
e-mail: tiberiucujba@yahoo.com
Keywords creativity, psychology, education.
Abstract
Complex and multidimensional phenomenon, creativity constitutes a research abject for multiple sciences: sociology, psychology, educational sciences, philosophy, economy, philology, esthetics, art and, newer, creatology. Throughout the definitions presented in literature, the accent is on the product of creation, creativity process or person.
Between consciousness and unconsciousness, in the pulsatory area of preconsciousness it is located creativity thinking, having as a result the invention. In the same area it is situated the dream also. It can be assumed that the motivation is the internal cause for behavior. It can be intrinsic, when the activity is the target, or extrinsic, when the activity is the mean for a purpose.
Rezumat
Fenomen complex si multidimensional, creativitatea constituie în prezent obiect de cercetare pentru mai multe stiin?e: sociologie, psihologie, stiin?ele educa?iei, filozofie, economie, filologie, estetica, arta si mai nou, creatologie. În defini?iile prezentate în literatura de specialitate accentul este pus pe produsul creator, procesul creator sau persoana creatoare.
La grani?a dintre constient si inconstient, în zona pulsatorie a preconstientului este localizata gândirea creativa, având ca rezultat inven?ia. Chiar în aceeasi zona este plasat si visul. Se poate afirma ca motiva?ia constituie cauza interna a comportamentului. Ea poate fi intrinseca atunci când vizeaza însasi activitatea sau extrinseca atunci când activitatea este mijloc pentru scopul urmarit.